Vaatevallankumous, muotivallankumous, koruvallankumous, designvallankumous. Vaikka muotiteollisuutta maailmanlaajuisesti haastavasta vallankumousliikehdinnästä käytetään eri ilmauksia eri painotuksin, ovat sen ajamat tavoitteet järkähtämättömästi samat: muuttaa muotialaa vastuullisempaan, läpinäkyvämpään ja oikeudenmukaisempaan suuntaan. Pyrimme myös Valonan toiminnassa kantamaan oman koivuvanerisen kortemme tähän suureen kekoon.
Riippumatta siitä, oletko vielä kuullut muotivallankumouksesta, saatat kuluttajana olla jo tärkeä osa sitä! Fashion Revolution haluaa muistuttaa, että jokaisen vaatteen, korun ja asusteen takana on oikeita ihmisiä. Se kannustaa ottamaan selvää, vaatimaan tietoa ja tekemään tiedostavia kulutusvalintoja. Siten tuodaan pikamuodin vieraannuttamat kuluttajat takaisin alkuperän äärelle. Vaikka tuote olisi kuinka pieni, kuten koru, sen tuotantoon osallistuvilla ihmisillä ja käytetyillä luonnonvaroilla on suuri arvo. Se unohtuu helposti alelaaria penkoessa tai verkkokauppoja klikkaillessa.
Fashion Revolutionille on edelleen paikkansa
Huhtikuinen Fashion Revolution Week painostaa muotialan toimijoita kantamaan vastuunsa ihmisoikeus- ja ympäristöasioissa entistä vahvemmin ja läpinäkyvämmin. Tempaus järjestetään tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa: osittain Bangladeshissa vuonna 2013 tapahtuneen traagisen vaatetehdasturman uhrien muistolle, osittain vetoomuksena ihmisten ja ympäristön oikeuksia edelleen polkevalle muotiteollisuudelle. Kahdeksassa vuodessa on eittämättä menty hurjasti eteenpäin: kansainvälisiä säädöksiä on kiristetty, turvallisuustarkastuksia on tehostettu, vastuullisuusraportointia on tehty läpinäkyvämmiksi, työntekijöiden oikeuksia on laajennettu ja kierrätettyjen materiaalien käyttö on yleistynyt. Ennen kaikkea tuntuu siltä, että kuluttajat vaativat yhä kovemmalla äänellä suurempaa ja laajempaa vastuunkantoa yrityksiltä.
Mutta paljon työsarkaa on yhä jäljellä. Pikamuoti jatkaa suosiotaan ja kulutusjuhlan on povattu saavuttavan huippunsa heti koronapandemian helpotettua. Myös järkyttäviä ihmis- ja ympäristöoikeusloukkauksia paljastuu yhä edelleen. Hiljattain on uutisoitu lisää esimerkiksi Kiinan uiguurien pakkotyöoloissa tuotetusta puuvillasta. Myös verkkokauppojen palautusrumban kokoamat räsyjätevuoret kasvavat kasvamistaan. Nämä paljastukset raottavat näkymiä paitsi muotiteollisuuden yhä vallallaan oleviin toimintatapoihin ja riippuvuussuhteisiin, myös vastuullisuustekojen objektiivisen seurannan välttämättömyyteen. Sanojen vihreydellä ei ole merkitystä, jos todelliset teot ovat hämäränharmaita, verenpunaisia tai roskanruskeita. Siksi Fashion Revolutonin kaltaisella kampanjoinnilla on yhä suuri tarve luoda painetta.
Valona mukana vallankumouksessa
Valonalla vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus on yritysarvojemme ytimessä. Siksi osallistumme jälleen muotivallankumoukseen ja osoitamme, että Valonalla juuri me olemme tehneet korusi. Kaltaistemme suomalaisten pienyritysten vastuullisuustekoja on helpompi seurata, taustoittaa ja myös kyseenalaistaa. Kotimaista suosimalla teet valinnan: tuet lähituotantoa ja lainsäädäntömme takaamaa ihmisarvoista tuotantoa. Valonan tapauksessa valmistus on lisäksi ympäristöystävällistä ja materiaalihävikkiä hyödyntävää.
Vaatteiden lailla myös koruja ja sisustustuotteita valmistetaan kuitenkin yhä paljon maissa, joissa työvoima on halpaa ja eettisten normien seuraaminen haastavaa. Mitä isommasta ja kansainvälisemmästä yrityksestä kyse, sitä hämärämmäksi toiminta helposti menee. Tuotantoketjut pitenevät ja vastuuketjut monimutkaistuvat. Toisaalta isoilla yrityksillä pitäisi halutessaan olla paremmat mahdollisuudet seurata ja valvoa toimintojaan.
Eettisiä toimintaperiaatteita pitää vaatia myös isoilta yrityksiltä. Siinä muotivallankumous ja esimerkiksi suomalaisen Eetti ry:n kaltaiset toimijat ovat avainasemassa taistelussa oikeudenmukaisemman yritysvastuun puolesta. Elämme maailmassa, jossa tieto todella tuo valtaa mutta myös velvoitteita. Meistä moni on etuoikeutetussa asemassa siinä, että nautimme valinnan vapaudesta. Voimme siten ryhtyä osaksi ratkaisua, valita varmasti vastuullisempi vaihtoehto ja tuoda osaltamme positiivista muutosta maailmaan.
Valonalla kannustammekin viettämään Fashion Revolutionia vuoden jokaisena viikkona, ei vain tähän aikaan huhtikuussa. On oikein vaatia suosikkimerkiltäsi vastuullisuutta toimintaketjujen läpinäkyvyydessä. On oikein saada tietää, miten, missä ja kuka tuotteesi on valmistanut. On oikein haluta varmistaa, että asusteesi on tehty reilusti, turvallisesti, ympäristön huomioiden ja ihmisarvoa kunnioittaen. On oikein välittää ihmisten ja maapallon hyvinvoinnista ja haastaa jatkuvan kasvun tavoittelua.
Tule mukaan muotivallankumoukseen ja kysy: Who made my clothes? – kuka on valmistanut vaatteni? Who made my jewelry? – kuka on valmistanut koruni? Jälkimmäiseen voimme ainakin Valonalla vastata ylpeästi: “me!” Valonan vastuullisuussivulla pyrimme kertomaan mahdollisimman läpinäkyvästi toiminnastamme ja arvoistamme. Voit myös milloin vain kysyä meiltä lisää vaikkapa tekijöistä tuotteiden takana tai materiaalien alkuperästä. Keskustelemme näistä enemmän kuin mieluusti
Me olemme Elina Mäntylä, Valonan suunnittelija, ja Emilia Timperi, Valonan tuotantopajan hengetär. Meidän lisäksi Valonan tuotteiden valmistuksessa on mukana joukko yksittäisiä kotimaisia alihankkijoita, jotka valmistavat korujen ja sisustustuotteiden palat. Valonan tuotteet on suunniteltu, työstetty, kasattu ja pakattu yksi kerrallaan, kaksin käsin – ja suunnattomalla rakkaudella.
Lue lisää tämän vuoden Fashion Revolutionista (englanniksi) https://www.fashionrevolution.org ja osallistu keskusteluun somessa käyttämällä tunnisteita: #vaatevallankumous #muotivallankumous #whomademyclothes #whomademyjewelry #fashionrevolution
Ollaan yhdessä osa muutosta!